Jak zbadać czy mój pomysł na biznes jest dobry?

10 grudnia 2020 in Biznes



Jak zbadać czy mój pomysł na biznes jest dobry?

Kiedy obserwuje się osoby myślące o biznesie, można podzielić je na 3 kategorie:

  • Ludzi przekonanych o swoim pomyśle – niezależnie od tego, co ludzie obok myślą!
  • Ludzi, którzy nie do końca wierzą w swój pomysł i ostatecznie brakuje im odwagi, jak również zapału, aby sprawdzić czy warto w niego dalej inwestować.
  • Oraz ludzi, którzy zanim ruszą z ogromną inwestycją – prowadzą badanie rynku. Sprawdzają czy ich pomysł na biznes rzeczywiście ma sens, nawet wtedy, gdy oni sami w niego bardzo wierzą.

W której grupie jesteś TY?

Jedno jest pewne, że jeśli nie przetestowałeś swojego pomysłu na biznes to prawdopodobieństwo, że przegrasz jest bardzo duże. Podstawą sukcesu w biznesie jest dokładne badanie rynku i zweryfikowanie potrzeb naszych  potencjalnych klientów. 

Opieranie się na swoich złudzeniach i nadziejach, że znajdą się osoby, które z pewnością będą chciały skorzystać z naszego produktu czy usługi jest naprawdę bardzo ryzykowne. Bycie ślepo zapatrzonym w swój „cudowny i wyjątkowy” pomysł, może prowadzić do katastrofy. A szukanie wymówek, że: „nie wiemy jak i gdzie mamy wypróbować swój biznes” jest zgubne. 

Wiele osób popełnia te błędy, ale na szczęście wierzę, że Ty nie będziesz do nich należeć i będziesz uczyć się na błędach innych. Fakt jest jeden – rzetelne przetestowanie pomysłu na biznes wielokrotnie zwiększa szanse na sukces. Co i jak trzeba przetestować? Czytaj dalej, a gwarantuje, że unikniesz wielu niechcianych niepowodzeń. 

Co należy przetestować zanim zbudujesz biznes? 

  • Pomysł na usługę czy produkt.
  • Plan i sposób na sprzedaż.
  • Konkurencję.
  • Nasze polskie prawo (lub inne jeśli wchodzimy na rynki zagraniczne).

Większość osób nawet jeśli myśli o badaniu rynku to bierze pod uwagę tylko testowanie samej usługi czy produktu. Zapomina o tym, że kluczowe jest sprawdzić również sposób sprzedaży, konkurencję czy zapoznać się z istotnymi aspektami prawa, które często mogą być decydujące przy budowaniu firmy. 

O ile przy weryfikacji konkurencji czy aspektach prawniczych jesteśmy w stanie zrobić to sami lub przy pomocy jednej osoby np. prawnika. To już przy badaniu naszego pomysłu na produkt i pomysłu na jego sprzedaż-potrzebujemy grona obiektywnych osób. 

Jak najlepiej przeanalizować pomysł na swój biznes?

Podstawowe pytanie jakie zadajemy sobie przy weryfikacji naszego pomysłu to: „ile osób byłoby skłonnych zapłacić za naszą usługę czy produkt, i czy w ogóle byłoby…?”

Poniżej przedstawiam Ci 4 najważniejsze rady: Jak podejść do badania swojego pomysłu?

  1. Nie bój się dzielić swoim pomysłem z innymi! 

W wielu osobach wciąż tkwi przekonanie, że jeśli powiedzą komuś o swoim pomyśle to zostanie on szybko skopiowany, ukradziony i nie będziemy mogli działać. Czy naprawdę sądzisz, że tuż obok Ciebie jest tyle osób, które tylko czekają na Twój super pomysł i mają w sobie tyle motywacji, zasobów i czasu, aby go realizować? Z pełnym przekonaniem mogę Cię zapewnić, że nikt tego nie zrobi. A nawet jeśli do tego dojdzie, co jest możliwe 0,001%, to będzie to zupełni inny biznes niż Twój. Nikt nie jest w Twojej głowie, nikt w pełni nie wie jaki masz plan – wszystko jest w Twoich rękach i zależy od Ciebie. Zamiast martwić się na zapas, że ktoś może okraść Cię z pomysłu – zacznij działać! Podziel się swoim pomysłem ze swoimi potencjalnymi klientami. Współczesna technologia i media społecznościowe dają nam ogromne możliwości, aby dotrzeć do konkretnych osób i zapytać ich o zdanie. Wykorzystaj to! Konstruktywne uwagi od swoich przyszłych klientów są bezcenne.

  1. Sprawdź czy na rynku istnieje produkt podobny do Twojego! 

Nie ma nic złego w tym, aby dokładnie sprawdzić konkurencję. Zobaczyć i odczuć na własnej skórze co konkurencja ma, a czego nie ma. Za to Ty może masz? Kiedy znasz czułe punkty konkrecji oraz rzeczy, które są „do poprawy” – możesz uzyskać najlepszą wiedzę do swojego biznesu. Dzięki tej wiedzy posiądziesz przewagę nad innymi w tej biznesowej rywalizacji. Nie bój się porównywać z najlepszymi. Od nich nauczysz się najwięcej. Pamiętaj też, że każdy już stworzony biznes można stworzyć na nowo i go udoskonalić. Twórz, więc „stare” ale „po nowemu – po swojemu”.

  1. Stwórz prototyp swojego produktu i słuchaj uwag testujących go osób! 

Choć nie wiem, jakbyś bardzo był przekonany o wspaniałości swojego produktu czy usługi, to podstawą jest go stworzyć. Najlepiej początkowo w formie limitowanej lub prototypu i dać ludziom do testowania! Przekonasz się czy Twój samozachwyt był słuszny. Czy może coś trzeba jeszcze poprawić? Z pewnością po weryfikacji bezpośredniej przez dobrze dobraną grupę testową, dowiesz się mnóstwa cennych uwag. Słuchaj konstruktywnej krytyki.

  1. Spróbuj sprzedać swój produkt zanim on powstanie! 

W podejściu, w którym zakładamy, że ktoś „zapłaciłby” za nasz pomysł – warto wziąć pod uwagę też inne założenie. Jakie? Pomyśl: „kto już teraz zapłaci za Twój pomysł?”. Dlatego bardzo dobrze jest prowadzić przedsprzedaż czy serię limitowaną. Ułatwiają to liczne portale crowdfunding’owe. Dzięki nim dowiesz się czy Twój pomył ma sens, otrzymasz dodatkowy rozgłos oraz pozyskasz pierwsze środki na inwestycje. Brzmi ciekawie? Działaj, testuj i ucz się!

Czy spełnienie tych 4 warunków gwarantuje mi sukces?

Nikt nie da Ci 100% pewności, że osiągniesz sukces w biznesie. Składa się na niego zbyt wiele czynników m.in. sytuacja na rynku, Twoja pewność siebie, Twoja wiedza, Twoja umiejętność radzenia sobie w różnych rolach np. godzenia macierzyństwa i biznesu. Jedno jest pewne: wszystko w Twoich rękach, więc bierz się do pracy! Nic samo się nie wydarzy!

Kamila Niewiadomska
Od 2009 prowadzi swój biznes mimello.pl. Autorka 2 książek. Psychologspołeczny, pedagog andragog. Szczęśliwa żona i mama 3 dzieci. Autorka bloga matkapolkabiznes.pl


:)